torsdag 1 oktober 2009

Entreprenörskap | Idé till verklighet

Jag som många andra har en stor dröm om att nån gång starta mitt egna företag och inta entreprenörsrollen. Företagande i sig har alltid utgjort en stor del av mitt ekonomiintresse, vilket förmodligen var anledningen till att jag började intressera mig för aktier och dess innebörd att köpa andelar i ett bolag. Under min gymnasietid fick jag möjligheten att starta ett "ung-företag" vilket innebär att du läser en kurs om hur man helt enkelt driver ett företag, för att sedan använda sig av detta och starta ett företag som man sedan avveklar när kursen är slutförd. Det var en otroligt spännande och lärorik tid där jag lärde mig alltifrån att skriva en bolagsrapport till effektiv marknadsföring osv.

Det som däremot slog mig i inledningen av kursen var hur svårt det var att hitta en hållbar och intressant idé till företaget och kanske ännu mer att gå från idé till verklighet. För det är här som jag tror många fastnar i entreprenörsprocessen, att skapa något reéllt och hållbart som sedan företaget ska vila på. Detta beror ju givetvis på hur idén i sig lyder. Om man brinner för att baka och därmed vill bygga ett företag kring detta, har man förmodligen ett enklare ursprungsläge än om man har en idé som kanske är något mer i stilen att "jag vill skapa ett företag kring mitt djurintresse".

Vad kan man då göra för att komma på den så viktiga och grundläggande affärsplanen som du sedan ska bygga ditt företag på? Rent konkret så tror jag många har flera idéer som faktiskt skulle kunna bli något utan att de själva vet om det. Inte minst saker som grundar sig på gedigna intressen och saker man tycker om och inpsireras av att göra. Därför tror jag det är bra att man när man får en idé skriver ner den på en gång och sedan börja med något så enkelt som en mindmap. Här försöker du utveckla idén genom att ställa dig olika frågor osv.

  • Finns det liknande affärsidéer som grundar sig på den du skrivit ner?

  • Skriv ner alla sätt du kan komma på som skulle kunna generera inkomster till företaget utifrån din idé.

  • Krävs det en större investering för att eventuellt starta upp ditt tänkta företag?

  • Har du de kvalifikationer som du tros kan behöva (ekomomisk kunskap, service etc) eller kan det vara idé att försöka samarbeta med någon som är bättre på saker du inte kan så bra?
Att göra denna grundläggande mindmap kan vara otroligt utvecklande för en själv. Skulle du komma fram till att idén inte är hållbar så har du i vilket fall som helst tränat din förmåga att lösa problem och utveckla idéer. Även om steget från att göra en mindmap till att faktiskt starta företaget är väldigt stort och omfattande, så är det ändå ett otroligt effektivt sätt att lära sig tänka i dessa banor. Tro på dina idéer samtidigt som du är ärlig mot dig själv när du ser att det faktiskt inte är gångbart och försök då istället lägga energin på en annan idé.

Så hur gick det då för mitt ung-företag? Ekonomiskt sett så skulle väl ingen vettig analytiker hurra när den såg bolagsrapporten. Vi bestämde oss för att tillverka och sälja tvålar på olika mässor och träffar. Att företaget inte gick med någon ekonomisk vinst är så här i efterhand inte intressant. Den största vinsten jag gjorde var att jag fick chansen att prova på något jag brinner för, att driva ett företag under enkla former vilket jag lärde mig otroligt mycket av som jag kommer ha användning för den dagen jag bestämmer mig för att starta ett riktigt företag.

8 kommentarer:

  1. Bra skrivet. =) Två tips har jag som nybliven företagare och snart förhoppningsvis dubbelföretagare.
    1. Alla gånger man tänker att "fan, nån borde ju..." är värda att utvärdera. Denna nån kan ju vara en själv.

    2. The New Business Road Test av John Mullins. Halvtorr läsning, visst, men fullständigt livsviktig utvärdering om man vill ge sig in i något och skriva en affärsplan.

    SvaraRadera
  2. Tack J :)

    Är imponerad över ditt företag!

    1. Helt sant

    2. Ska helt klart kolla upp den. Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  3. Intressant :) Även jag skulle gärna vilja starta företag så småningom, men har inte vetat hur jag i sådana fall ska börja. Fick tyvärr aldrig möjligheten att starta UF under gymnasiet =/ Det hade antagligen varit en lärorik upplevelse!

    SvaraRadera
  4. Jag UF var verkligen lärorikt och kul :)
    Men du har alla möjligheter ändå att starta företag även om du inte gått det ;)

    Har du haft några ideer som du försökt vässa på eller går du fortfarande och funderar på något som skulle kunna funka Herr K? :)

    SvaraRadera
  5. Miljonkoden: jajjemen, har ett par idéer (som just bara än så länge ligger på idéstadiet), och jag går ofta och funderar över vart man skulle kunna hitta en affärsmöjlighet.

    Det som sätter stopp i nuläget för den ena idén är att jag saknar det tekniska kunnandet för att genomföra (webprogrammering - html, php & mysql). Idén är dock inte övergiven :)

    SvaraRadera
  6. Miljonkoden: Oj, tack! =)

    Herr K: Går inte sånt att lösa med dreamweaver och liknande program?

    SvaraRadera
  7. Herr K,
    precis som J säger, det finns program som dreamweaver där du jobbar med grafik som sedan kodar åt dig. Kan vara ett alternativ.

    Känner du å andra sidan att programering skulle vara kul att lära sig kan du ju alltid lära dig från alla olika hemsidor som lär ut detta eller låna en bok på bibblan :)

    SvaraRadera
  8. Ett annat alternativ som kan funka väldigt bra är att umgås med redan etablerade företagare. De flesta företagare som jag känner går omkring och ruvar på fler idéer än de/den som de arbetar aktivt med.

    I min personliga erfarenhet är det svåra inte att komma på en bra idé utan att omsätta den i handling. Som von Clausewitz konstaterade på 1800-talet, “ingen stridsplan överlever kontakten med fienden”, samma sak kan sägas om affärsidéer, de måste ständigt förändras och förbättras för att kunna resultera i ett framgångsrikt företag.

    Herr K, jag rekommenderar dig att fortsätta leta efter någon som har den kompetensen du efterfrågar och som är driven. Det är oerhört mycket roligare att driva projekt om du gör det tillsammans med någon. Ett annat tips är att gå på personkemin mer än den kompetens du eftersöker, kunskap kan man alltid läsa sig till, personligheten är man fast med

    SvaraRadera