torsdag 8 oktober 2009

Lär dig handskas med tidsbovar

Detta är något som dyker upp dagligen. På jobbet, när du arbetar vid datorn eller när du ska iväg och träna. Alla har vi något som brukar kunna fånga vårt intresse och göra oss passiva när vi helst ska hålla på med något annat. Jag själv har en ovana att kunna surfa runt i all oändlighet och söka information om sådant som intresserar mig. Där tror jag just internet och all information man hittar där bidrar till en stor tidsbov för många. Detsamma gäller tv-tittande och det faktum att du kanske har tvn på i bakgrunden när du behöver koncentrera dig på något annat. Detta är tidsbovar som gör att vi varran minut kommer på något vi vill veta, eller slår på tvn för att kolla om det är något intressant som går.

För min del så tycker jag det är viktigt att man har de här små avkopplingsmomenten i vardagen, däremot ska de inte få ta tid från dina andra sysslor. Här gäller det att vara disciplinerad och lära sig fokusera på det man håller på med. Ett knep som ofta fungerar för mig är att jag lägger in delar av dagen där jag vet att jag kan ägna mig åt dessa sakern så som att titta på tv-serier i någon timme utan att jag behöver känna att jag missar andra viktigare saker. Detta fungerar då som ett slagt belöningssystem där jag som belöning för att jag disciplinerat gör det jag ska under utsatt tid, får ägna mig åt dessa "tidstjuvar" när jag är klar med det andra. Låt oss säga att du ska läsa mail och svara på dessa under en timmes tid men att du titt som tätt slinker ut på internet för att kolla nya annonser på blocket. Detta innebär att det arbete som uppskattningsvis skulle tagit en timme, kanske tar det dubbla och att när du slösurfar kanske känner press på dig att du borde syssla med det du ska istället. Med andra ord så tappar båda sysslorna sin ursprungskraft.

Med andra ord, lär dig att använda utsatt tid till det du ska och sedan belöna dig med allt du vill göra där emellan. Att vara tidseffektiv är inte det lättaste, men jag tror man kan bli bättre och bättre även om man börjar i liten skala. Blir du sen duktig på att vara tidseffektiv kommer du förmodligen få ännu mer tid till roligare saker.

1 kommentar:

  1. Aldrig tänkt på att allt detta bloggande och läsande av andras bloggar också är en stor tidstjuv. Jag tror det är bättre att jobba mer och skriva mindre om små mysiga vardagstankar, om du vill bli rik dvs. Annars är det säkert jättetrevligt.

    / Rich boy

    SvaraRadera