tisdag 29 september 2009

Motivation med målsättning

Oavsett om det gäller att hålla träningen regelbunden, att spara några slantar varje månad istället för att slösa eller kanske försöka skära ner på godisintaget så gäller det att hålla motivationen uppe för att lyckas i längden. När man inledningsvis bestämmer sig för något så har man oftast den där exalterande känslan och bilden av hur resultatet kommer bli. Däremot kan det vara svårt att behålla flowet och motivationen att fortsätta när det gått ett tag och man kanske inte ser så stora resultat till en början.

Inom ekonomin vet vi att ränta på ränta effekten är god vän med tiden vilket därmed innebär att resultaten först märks efter en längre tid. Detsamma gäller träning där många målar upp att en allt för stor förändring ska ske redan efter någon vecka och därmed kanske slutar helt.

Därför kan det vara bra att använda sig av något knep för att lättare motivera sig även under en längre tid. Felet som många gör med just målsättning är som sagt att man målar upp allt för stora mål som ska uppnås inom en allt för kort tid. Att kolla till och följa upp ett sådant mål är knappast motiverande då man inte märker att vägen dit minskar. Självklart ska man ha de riktigt stora målen i baktanke hela tiden, men däremellan sätta upp mindre mål som faktiskt kommer uppnås långt innan man når det stora och slutgiltliga målet.

Personligen kan mina mål och delmål innefatta alltifrån dagens arbetsuppgifter (rapporter, diska, städa) till ekonomiska mål (en viss direktavkastning i portföljen etc). I vilket fall som helst kommer här några enkla men ändå användbara tips.


  • Våga sätta enklare delmål som du vet att du kan uppnå inom en överskådlig framtid. Även om det bara är en liten del av det slutliga målet och kanske känns löjligt så har du ändå kommit en bit på väg.

  • Skriv ner dina mål så det blir lätt att följa och kryssa för delmål du uppnått. Detta görs enklast i någon ordbehandlare eller liknande.

  • Dela med dig av dina mål till andra. Har du tur hittar du personer med liknande mål vilket gör att man kan peppa varandra. (Inte minst bloggar!).

  • Var inte rädd för att ändra målet om du inser att det är orimligt. Ett slutmål man vet att man inte kommer kunna uppnå är inte speciellt motiverande. Gör några justeringar så att du faktiskt har en chans att någon gång nå dit.


För min del är det viktigt att ha mål och tycker om att kunna följa upp och reflektera över dem. Inte minst kommer den här bloggen utgöra en stor motivationskälla till mina större mål och projekt jag har och förmodligen kommer ha i framtiden (mer om detta i senare inlägg).

Någon som har något annat knep för att hålla motivationen på topp? :)

6 kommentarer:

  1. Jag brukar inte skriva så mycket siffor och summor i min blogg men ett delmål jag har är att min utdelningsportfölja ska vara värd 100 000 kr. Ett annat delmål jag har är att jag ska få utdelningar varje månad vilket jag troligtvis har uppnåt inom några månader!
    Precis som du skriver är det viktigt att ha delmål.

    //Ekonomisk trygghet

    SvaraRadera
  2. Bra mål där :)
    Det är alltid lika kul när man väl uppnå ett delmål som mål. Då vet man att man faktiskt är en bit på väg :)

    SvaraRadera
  3. Napoleon Hill skriver mkt bra om målsättning i linje med dina råd, bra skit.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet måste jag säga :) Jag har också insett med tiden hur viktigt motivation är, och som du skriver inte enbart för det ekonomiska utan för nästan allt man tar för sig i livet!

    SvaraRadera
  5. Förresten, jag länkar till dig från min blogg. Läsvärda bloggar förtjänar att få mer uppmärksamhet :)

    SvaraRadera