fredag 25 september 2009

Miljonkoden | Introduktion


Hej och välkommen till Miljonkoden! Hoppas du är här för att stanna. Detta är bloggen för dig som är intresserad av allt som har med
ekonomi, personlig utveckling och drömmen om företagande att göra och därmed vill bli inspirerad och utöka dina kunskaper. Här kommer det bjudas på information, tips och trix som förhoppningsvis kommer förbättra ditt ekonomiska kunnande och motivera dig att blir mer medveten om detta viktiga ämne, såväl privat som samhällsmässigt. Kanske har du precis fått upp ögonen för ämnet ekonomi, eller helt enkelt brinner för att lära dig mer? Vilket som så kommer du hitta intressanta inlägg som berör båda fallen.

Bloggen kommer ta upp viktiga nyheter och händelser som innefattar alltifrån din privata till den globala ekonomin. Då bloggen även syftar till att lära ut kommer du stöta på en hel del återkommande segment som du kan läsa om lite längre ner.


Varför startar du den här bloggen?

Jag har alltid haft ett brinnande intresse för ekonomi och sparande, vilket ledde mig till flertalet bloggar som skriver om detta. Därför känner jag att det nu är min tur att bidra och dela med mig av min kunskap och erfarenhet inom ämnet. Först när man kan lära ut något så kan man det tillräckligt bra, med andra ord kommer även jag lära mig nya saker för att sedan lära det vidare. Förhoppningsvis kommer jag hjälpa och inspirera andra människor med liknande intressen.


Vad kommer skilja denna blogg från andra ekonomibloggar?

Jag tycker inte man ska dra slutsatsen att bloggar som tar upp samma ämne utesluter varandra. Det finns jättemånga bloggare som inspirerat och har samma tankar som mig (40procent20år, stockman mfl), men samtidigt så är varje persons sätt att lära och utrycka sig unikt. Sen får man komma ihåg att kunskap kan man aldrig få för mycket av!


Lite om innehållet i bloggen
Som du förmodligen förstått vid det här laget så kommer bloggen blanda min syn på ekonomiska nyheter och händelser med utbildande inläggsserier om alltifrån aktiekunskap till hur rika tänker och agerar för att nå ekonomisk framgång. Utöver detta kommer även inslag av tips och trix som förhoppningsvis kan förgylla vardagen tillsammans med en knippe humor (det är viktigt att ha kul medan man lär).
Här listar jag några av de återkommande segment som kommer dyka upp (det kommer självklart flertalet överaskningar framöver!)



Aktieskolan
Visst har vi alla någon gång snubblat över olika nyckeltal och börsbegrepp, finansdjungeln är stor. Här får du svar på många frågor som har med aktier och börsen att göra presenterat som en inläggsserie som tar dig från baskunskapen till det mer djupgående frågorna. Börshaj eller småsparare, ingen är fullärd och lovar att du kommer kunna lära dig något från detta. Om inte annat kan det vara dags för en repetition.

Boktipset
Kunskap är i min mening en av de viktigaste grundpelarna till all framgång. Allt för ofta stirrar folk sig blinda på alla signaler hit och dit som uppmanar till att sälja eller köpa ett visst värdepapper (oftast kommer dessa samtidigt, hur gör man då?) och därmed glömmer bort det viktiga och fundamentala, att utöka sin kunskap och ekonomiska färdighet genom att läsa böcker. Här får du tips på böcker som jag läst och vill rekomendera.

Bolagskollen
I dagens informationssamhälle lägger folk ner timmar med jämförelse och analys när man ska köpa den nya mobilen eller tvn. Aktier är givetvis inget undantag utan här gäller det att vara ännu mer påläst när du väljer att investera. Här kommer jag sammanfatta bolag och ta upp deras affärsidéer och historia. Detta kommer inte vara analyser utan mer faktabaserade inlägg, varav man sedan får göra sin egna bedömning. (Utesluter inte att bolagsanalyser kan dyka upp i framtiden). Kommer även ta upp spännande nyheter som känns viktiga och aktuella för de större bolagen och då framförallt bolag jag äger aktier i eller finner intressanta. Med andra ord kan mycket dyka upp i den här kategorin.

Framgångssagan
Att ta del av andra som lyckats att nå ekonomisk framgång och rikedom är både roligt och inspirerande (kanske även frustrerande?). Här kommer jag återberätta historier om levande, såväl som fiktiva personers resor till rikedom.


Nu har ni fått ett smakprov om vad ni kommer kunna hitta på miljonkoden framöver. Hoppas det har fångat ert intresse och att ni är nyfikna på vad framtida inlägg kan tänkas bjuda på. Att bli ekonomisk oberoende är en långsam process och ju tidigare du börjar ditt arbete mot detta, desto mer ökar dina chanser att en gång nå dit. Jag hoppas miljonkoden kommer vara en hjälp på traven. Här börjar i alla fall min resa som ni kommer kunna följa i bloggen. Men mer om mig och min ekonomi senare.
Trevlig läsning framöver.

Kontakt:
Hör gärna av dig om du har synpunkter eller frågor. Jag nås enklast via

miljonkoden@gmail.com

5 kommentarer:

  1. Låter riktigt intressant. Ska följas och lycka till!

    SvaraRadera
  2. Om du inte bytar "bakgrundsfärg" så är det här första o sista gången jag besöker sidan. Går inte att se texten när du har grön bakgrund. Ser allmänt skabbigt ut

    /Christian

    SvaraRadera
  3. Tack för feedbacken Christian.

    Har länge bollat med tanken på en annan bakgrund kontra en som matchar. Men helt klart ska det gå att läsa. La in en enfärgad bakgrund nu som gör att man kan läsa betydligt enklare. Vet dock inte om det fortfarande är störande att läsa med bakgrundsfärgen i sig.

    SvaraRadera
  4. Låter bra, jag kikar tillbaka snart

    SvaraRadera
  5. Kul att du kom igång med din blogg! Du glömde dock tipsa mig när den var uppe, så det är tack vare Mot Miljonen som jag hittade den ;) Skall hålla ett öga och läsa i vilket fall. Lycka till!

    SvaraRadera