måndag 28 september 2009

Konsten att hitta kursraketer

Alla som har ett intresse för aktier och sparande har med all säkerhet inte kunnat undgå hur några av våra börsnoterade bolag haft fenomenala kursutvecklingar om man blickar tillbaka i tiden. H&M är ett utmärkt exempel där några investerade tusenlappar kring 70-talet idag växt till flera miljoner. Att vara med på en sådan resa är något som de flesta drömmer om. Något som är intressant att fråga sig i dessa sammanhang är vad som utmärker potentiella kursraketer? Är det ens möjlig att hitta ett sådant guldkorn utan insiderinformation eller en enorm kunskap? I min mening stöter alla vardagligen på dessa blivande raketer, börshaj som småbarnsmamma. Skillnaden är bara att det är väldigt få som kopplar ihop det man vardagligen stöter på och tanken om en eventuell kursraket.

Detta leder mig in på en del av den fundamentala analysen som i mina ögon är den absolut simplaste att förstå, men samtidigt svåraste att behärska. För många fundamentalister sker bolagsanalys genom att bläddra i årsredovisningar, jämföra nyckeltal, ja ni förstår vad jag menar. En viktig sak som många glömmer bort är de mer praktiska aspekterna av analysen, att kolla in bolaget och dess produkter i det verkliga livet. Nu vet jag att detta inte är så lätt alla gånger, men i många fall har man stora möjligheter och chanser till att upptäcka flera indikatorer om bolaget och dess produkter. Men som sagt, vem som helst kan ju inte stampa in på ABB ledningens kontor och be om att få följa med en säljare under en dag och där försöka få indikationer på hur företaget mår. Däremot har vi många motsatta exempel. Låt oss återgå till H&M. Så länge du har en butik i närheten har du chans att gå in där, kolla in hur intresset för senaste kollektionen verkar vara och försöka få en uppfattning om kundflödet osv. Den här delen av analysen kräver inte den minsta ekonomiska kunskap, snarare sunt förnuft.

Det är den här typen av analys som jag tror ger störst möjlighet att hitta en blivande kursraket. Att bläddra i rapport efter rapport i hopp om att hitta raketen tror jag är väldigt svårt och tidsödande. Oftast är det de enkla och vardagliga sakerna som verkligen har chans att slå igenom stort och samtidigt chocka marknaden. Saker som alla vardagligen stöter på , och då långt innan börsen får nys om det.

Vad ska man då dra för slutsatser från detta? Jag tycker inte man ska bygga sin analys på det här utan snarare förstå tankesättet. Kanske har du nyligen kommit över en produkt som du och alla omkring dig verkar gilla. Kanske har bolaget som tillverkar produkten precis börsnoterats. Det är i dessa lägen det kan vara värt att kika in bolaget för att göra en fullständig analys. Vem vet, kanske är det nästa kursraket du har sprungit in i.

4 kommentarer:

  1. Tanken är bra, men om jag hade analyserat så så hade jag legat tungt som tusan i tex duka. Kundgenomströmning och produktutveckling i all ära, men om företaget är dåligt ekonomiskt skött så kommer det skita sig ändå.

    SvaraRadera
  2. Självklart är det så, och som min lilla slutsats blev är det endast en möjlighet att få upp ögonen för något som potentiellt och med riktig analys kan bli ngt :)

    SvaraRadera
  3. Personligen tror jag det är omöjligt att på förhand peka ut vilka som blir kursraketer, även om vissa bolag sticker ut mer än andra.

    Hittar man dock ett bolag som har en idé och/eller en produkt som ingen annan tidigare tänkt på och som skulle kunna förändra/förenkla vardagen för många människor, då är man på rätt väg! Å andra sidan har många företag lyckats genom att förbättra ett redan befintligt koncept. Såå... lätt är det inte!

    SvaraRadera
  4. Håller med er båda. Tur och skicklighet som gäller.

    SvaraRadera