måndag 5 oktober 2009

Konkurrens på spåret

Snubblade över en artikel i E24 som presenterade en potentiell konkurrent till SJ när monopolet avskaffas om några år. Företaget i fråga är Deutsche Bahn som menar på att de kommer konkurrera med nya tåg, punktlighet och framförallt hög service ombord.

Åker själv en hel del tåg och har väl lika många bra som dåliga erfarenheter när det gäller SJ. Punktligheten tycker jag inte man kan skryta med, en liten miss kan innebära förseningar efter varje station pga tågmöten och liknande. Servicen har jag inget speciellt att säga om, varken bra eller dålig i min mening. Däremot är priserna ofta orimliga med tanke på det budskap om miljövänlighet som föreget står för. Gillar tanken på att resa miljövänligt, men när det lönar sig att ta flyget vissa populära sträckor tycker jag att man borde fundera lite som företag och det man står för.

Vad kommer då konkurrensen innebära? Förhoppningsvis kommer det leda till en större medvetenhet och mån om kunderna där man kommer satsa mer på konkurrenskraft inom just punktlighet. Jag skulle även uppskatta om priserna blev mer rättvisa. Att resa miljövänligt ska vara ett förstahandsval, blir det även ett ekonomiskt förstahandsval kommer det gynna både miljön, de som reser och företaget i sig.

3 kommentarer:

  1. Jag har gärna sett att någon gav Västtrafik konkurrens, deras oförmåga att hålla tider, onödigt invecklade biljettsystem samt höga priser börjar bli ganska tröttsamt. Tror inte jag är ensam om att uppleva detta.

    SJ reser jag däremot inte speciellt ofta med, och har inga direkt negativa erfarenheter av :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Personligen tycker jag att servicen räcker gott och väl. Jag behöver inte varma handdukar och massage för att bli nöjd. Miljövänligheten är ju främsta skälet till att man åker tåg. Och som du säger är det helt sjukt att jag kan tjäna på att ta arlanda express, flyga till landvetter och ta bussen in till göteborg, istället för att ta tåget...
    Att sedan SJ inte har varit i tid på tio år är ju en annan anledning till att konkurrensen kommer att gynna hela systemet.

    SvaraRadera
  3. tror knappast dom tänker konkurera sträckan malung och arjeplog samt liknande sträckor. dom vill finnas på sthm,malmö,gbg m.m. klart sj vore billigt om man slapp alla förlust resor för att just hålla servicen hög även på glesbygd. Sen är sj sponsrat via fordonsskatt på bilar m.m. vilket borde skapa debatt om något!! Tycker inte man ska införa konkurens av den anledningen att vissa sträckor skulle försvinna. men det är vad jag tycker ;) göteborgar´n

    SvaraRadera